ИЗМЕЂУ ДВА РАТА
Првог децембра 1918. године у Београду је створена нова држава Краљевина Срба, Хрвата и Словенаца. Београд тада први пут постаје привредно, културно и политичко средиште ове нове државе која је окупљала јужне Словене. Град нагло почиње да се насељава, шири и развија у сваком погледу, али дотадашњи центар Београда и даље остаје средиште јавног и културног живота. Центар Београда се после Првог светског рата ширио од Саборне цркве преко Кнез Михаилове и Теразија све до Славије. Управо у годинама између два рата, центар Београда добија оно лице које се очувало до данас. * Београд је у периоду између два светска рата обележила интензивна изградња стамбене архитектуре. Поред богато декорисаних фасада у стилу академизма, еклектицизма и ар декоа, архитекти су посебну пажњу посвећивали пројектовању улазних портала, холова и махом тежили својеврсном тотал дизајну захваљујући европским узорима.
ЗГРАДА ВЛАДЕ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
(Палата Министарства финансија Краљевине Југославије)
Палата је саграђена је између 1926. и 1928. године, по пројекту
архитекте Николаја Краснова, руског архитекате. Грађена је у
периоду од 1926. године до 1928. године. Десет година касније,
1938. године је дозидан и трећи спрат по пројекту истог архитекте,
што представља његово последње пројектно остварење.
Палата је конципирана као монументални објекат на раскршћу
прометних улица Кнеза Милоша и Немањине. Има основу у облику
квадрата са пространим унутрашњим двориштем. Ентеријер је решен у
складу са својом наменом. Изразита ликовност фасада огледа се у
богатству декоративне архитектонске пластике, мноштву детаља,
простудираном односу маса.
Карактеристична доминантна угаона позиција зграде наглашена је
куполом, на коју је постављена бронзана скулптура –
персонификација „Србије”, односно „Југославије”, висока преко три
метра, ливена од око 1.000 килограма бронзе, девојка са Ловоровим
венцем на глави, која у десној руци држи високо подигнуту бакљу
(првобитно круну краља Петра I Карађорђевића) а у левој штит са
грбом четири оцила у плитком рељефу.
Аутор скулптуре Србије, као и слободних скулптура – алегоријских
представа занатства, трговине (Меркур), индустрије и финансија, од
вештачког камена, на кружном угаоном ризалиту, између прозора
трећег, дограђеног спрата, је био истакнути вајар Ђорђе Јовановић.
Симболика мотива, просперитет и плодна будућност државе, је
условљена самом делатношћу институције, којој је објекат првобитно
био намењен.

ЗГРАДА ЖЕЛЕЗНИЦЕ СРБИЈЕ
Првобитно зграда Министарства саобраћаја дело је значајних
архитектонских и културно-историјских вредности. Спада у врхунска
остварења високог академизма у Београду између два светска рата.
Значајна функција, презентована кроз монументалну и
репрезентативну архитектонску форму, осликава тежње нове друштвене
стварности. Саграђена је у периоду од 1927. до 1931. године, према
пројекту архитекте Светозара Јовановића. Првобитно је Конципирана
је као слободностојећи објекат, издужене правоугаоне основе.
Архитектонски је обликована у еклектичком-неокласичном духу, са
добрим пропорцијама основних маса које дају монументални ефекат.
Строга композиција фасада са складним облицима, примена високих
стубова и пиластера и одмерена декоративна пластика представљају
је као класичан пример постакадемског решења и у основи и у
спољњој архитектури. Посебно интересантан детаљ је завршни мотив у
виду сата – куле, изнад централног тимпанона главне фасаде, које
истичу бочно постављене фигуре Атланта. Изразита ликовност објекта
постигнута је скулптуралним ансамблима изведеним у камену, чији су
аутори Тома Росандић, Драгомир Арамбашић, Живојин Лукић, Лојзе
Долинар и Ристо Стијовић. Читав унутрашњи простор зграде био је
подређен специјалној намени. Дуж дугачких ходника биле су
распоређене службене канцеларије, кабинети и главна свечана сала.
Данас се у оквиру зграде налази и Железнички музеј који је основан
1950. године.

ЗГРАДА БИГЗ-А
(Зграда Државне штампарије)
Зграда Државне штампарије, изведена у периоду од 1936. до 1940. године према пројекту једног од значајнијих српских градитеља XX века архитекте Драгише Брашована, представља једно од репрезентативнијих здања националне модерне архитектуре. Изграђена је у облику ћириличног слова П, налик на штампарску машину. Тада четврта штампарија по величини у Европи, највећи објекат у Југославији, један од највећих на Балкану, с висином од 64 метра и 3,5 хектара корисне површине.
Монументални објекат подигнут на самом почетку Булевара војводе Мишића, у непосредном окружењу важних индустријских и инфраструктурних објеката, постројења и комплекса, значајно је учествовао у формирању и развоју привредне зоне дуж ове градске саобраћајнице и обале реке Саве. Својом позицијом, волуметријом и естетиком, суверено дефинише визуре не само Булевара војводе Мишића, Сењачке падине, Мостарске петље и моста Газела, већ и ширег амбијента ка Дедињу и Топчидеру, представљајући својеврсни симбол на улазу у јужни део града. У колективној меморији Београда је познат под називом „Бигз”, по издавачкој кући која се више деценија налазила у објекту.

